B2B (ang. business-to-business) – jest to forma współpracy gospodarczej firma – firma, a więc bez udziału osób fizycznych. Najczęściej o B2B będzie mowa w kontekście podwykonawstwa lub sprzedaży. Przeciwieństwem jest współpraca B2C (ang. business-to-customer), a więc firma – osoba fizyczna.

Na czym polega B2B?

W tym kontekście należy rozgraniczyć dwie formy kooperacji pomiędzy firmami. Pierwszą z nich będzie sprzedaż towarów i usług, a drugą podwykonawstwo, które formalnie również będzie sprzedażą usług, lecz na potrzeby artykułu w innym znaczeniu.

B2B – podwykonawstwo

Najczęściej o modelu współpracy firma – firma słyszy się w kontekście świadczenia usług jako podwykonawca. Jest to forma współpracy, gdzie nie jest wymagane posiadanie umowy pomiędzy zlecającym, a przyjmującym zlecenia – umowa ustna jest wystarczająca. W przypadku JDG (Jednoosobowych Działalności Gospodarczych) przyjmującym zlecenie będzie osoba fizyczna, jednak o statusie przedsiębiorcy. Taki model współpracy będzie przeważał w sytuacji, gdy firma A przyjmie zbyt dużo zleceń w stosunku do własnych mocy przerobowych i będzie potrzebować dodatkowego wsparcia ze strony firmy B (np. JDG). Spotkać z tym można się również, gdy firma A potrzebuje konsultacji specjalisty, którego nie opłaca jej się zatrudniać (zbyt duży koszt), więc korzysta z usług firmy B.

B2B – sprzedaż

W takim znaczeniu mowa jest o sprzedaży towarów i usług tylko na płaszczyźnie firma – firma, lecz na potrzeby artykułu, z pominięciem wyżej opisanego podwykonawstwa. Sprzedaż taka najczęściej będzie wielkoskalowa, obejmująca często, powtarzalne w czasie transakcje. Z formalnego jednak punktu widzenia, zakup kilku ton stali przez hutę, jest tym samym co zakup przez JDG klawiatury do komputera.

B2B vs umowa zlecenie / o pracę

Zdecydowana przewaga jest tutaj współpracy B2B. Elastyczność czasu pracy, brak konieczności spisywania długich umów, zgłoszeń do ZUS. Łatwiejsza negocjacja wynagrodzenia, gdyż firmy między sobą mogą je kształtować praktycznie dowolnie. Dodatkowo, żadna ze stron kontraktu nie jest wobec drugiej zobligowana zakazem konkurencji lub umową lojalnościową – takie zapisy pozbawione są mocy prawnej.

B2B vs B2C – sprzedaż

Tutaj również wyraźnie widać przewagę transakcji B2B. Dla strony sprzedającej będzie to brak konieczności posiadania kasy fiskalnej (w większości przypadków) oraz swoboda ustalania warunków. Dla strony kupującej zaś, możliwość ujęcia kosztów zakupu w KPiR jako koszt prowadzenia działalności gospodarczej, a co za tym idzie, skorzystania z prawa do odliczenia podatku dochodowego oraz VAT (dla czynnych płatników).

Dlaczego tak bardzo opłaca się współpraca B2B?

Każda forma ma swoje wady i zalety, jednak dla firm kłopotliwe jest współpracowanie w modelu B2C. Zawiłości prawne i brak dowolności ustanawiania warunków, zdecydowanie przemawia za B2B. Jednak wszystko zależy od przyjętego modelu współpracy, inaczej będzie wyglądała współpraca w zakładzie fryzjerskim (B2C), a inaczej konsultacje specjalisty geofizyka (B2B).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj